/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Épületek/Örökség

Velencei mozaik és mészkőkerítés: a Fiumei úti sírkertek újabb beruházásairól

1/60

Az Északi árkádsor a felújítás előtt

?>
Az Északi árkádsor a felújítás előtt
?>
Az árkádsor felújítás közben
?>
Az Északi árkádsor tetőzete a felújítás előtt
?>
A dr. Birghoffer Péter tervei alapján készült, új fémlemezfedés
?>
Gyökérzet eltávolítása a kupola magasságában
?>
Gyökérzet okozta károsodás a lépcsősor szintjén
?>
Az Északi kriptasor felújítás alatt
?>
Az Északi kriptasor felújítás alatt
?>
Az Északi kriptasor felújítás alatt
?>
Az Északi kriptasor a felújítást követően
?>
Az árkádsor előtti lépcsőzet felújítása
?>
Az árkádsor előtti lépcsőzet felújítása
?>
Az árkádsor előtti lépcsőzet felújítása
?>
Az árkádsor előtti lépcsőzet felújítása
?>
Északi árkádsor: a mellvéd felújítása
?>
Északi árkádsor: a mellvéd felújítása
?>
Északi árkádsor: a mellvéd felújítása
?>
Északi árkádsor: a mellvéd felújítása
?>
A Dudits-mozaik felújítás előtti állapota
?>
A Dudits-mozaik felújítás előtti állapota
?>
A Dudits-mozaik felújítás közben
?>
A Dudits-mozaik felújítás közben
?>
Falszárítás a mozaik mögötti kövezetben
?>
Falszárítás a mozaik mögötti kövezetben
?>
A Dudits-mozaik felújítása
?>
A Dudits-mozaik felújítása
?>
A Dudits-mozaik felújítása
?>
A Dudits-mozaik felújítása
?>
A Dudits-mozaik felújítása
?>
A Dudits-mozaik felújítása
?>
A Dudits-mozaik felújítása
?>
A Dudits-mozaik felújítása
?>
A Dudits-mozaik felújítása
?>
A Dudits-mozaik felújítása
?>
A Dudits-mozaik felújítása
?>
A Dudits-mozaik felújítása
?>
A megújult kupolamozaik. Fotó: Építészfórum
?>
A megújult kupolamozaik részlete
?>
A megújult Északi árkádsor
?>
A megújult Északi árkádsor
?>
A megújult Északi árkádsor
?>
A megújult Északi árkádsor - részlet a homlokzati mozaikokból
?>
A megújult Északi árkádsor - részlet a homlokzati mozaikokból
?>
A Déli árkádsor még felújításra váró egyik kupolamozaikja Stein János Gábor munkája, az utolsó ítéletet ábrázolja. Fotó: Építészfórum
?>
A Déli árkádsor másik felújítandó mozaikját Körösfői-Kriesch Aladár tervezte. Fotó: Építészfórum
?>
A Salgótarjáni utcai temető kerítése az omlás után, 2018-ban
?>
A Salgótarjáni utcai temető kerítése az omlás után, 2018-ban
?>
Előkészítő munkák a kerítés felújításához
?>
A sírépítmények és a kerítés közé nőtt fák eltávolítása a munka különleges kihívását jelentette
?>
A sírépítmények és a kerítés közé nőtt fák eltávolítása a munka különleges kihívását jelentette
?>
A copf kőfaragványt rejtő sírépítmény hátsó fala
?>
A kőfaragvány a kerítés építése közben
?>
Az elkészült kerítésen hagyott betekintőablakon továbbra is tanulmányozható a faragvány
?>
Kerítésépítés az első szakaszon
?>
Kerítésépítés a második szakaszon
?>
Kerítésépítés a harmadik szakaszon
?>
Az elkészült kerítés
?>
Az elkészült kerítés
?>
Az elkészült kerítés
?>
Az utolsó szakasz hálós kerítése
1/60

Az Északi árkádsor a felújítás előtt

Velencei mozaik és mészkőkerítés: a Fiumei úti sírkertek újabb beruházásairól
Épületek/Örökség

Velencei mozaik és mészkőkerítés: a Fiumei úti sírkertek újabb beruházásairól

2020.06.01. 08:13

Projektinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Masznyik Csaba, Gerle Lajos

Vélemények:
2

A Fiumei úti temető Északi Árkádsorának és a Salgótarjáni utcai temető kerítésének rekonstrukciója

Tervezés éve:
2017-2018

Építés éve:
2018-2020

Stáblista

Megbízó (mindkét esetben): Nemzeti Örökség Intézete, Radnainé dr. Fogarasi Katalin főigazgató

 

Fiumei úti sírkert – Északi árkádsor felújítása

Vezető tervező: Masznyik Csaba

Építész munkatársak: Szabó Ágnes, Hegedűs Andrea, Gábor Mónika

Kivitelező: Reneszánsz Kőfaragó Zrt. – Forlana Flow Kft.

Építésvezetők: Pokornyi Zsolt és Gazdag Imre (Reneszánsz Zrt.)

A fémlemez fedés tervezője: Dr. Birghoffer Péter

Kőrestaurálás: Zahora András kőrestaurátor

Mozaikrestaurálás: Brutyó Mária műemléki restaurátor, Kürtössi Brigitta Mária DLA műemléki restaurátor

Műemléki szakértő: Hajdú-Nagy Gergely PhD okleveles tájépítészmérnök, műemlékvédelmi szakmérnök

Tudományos dokumentáció: Csáki Tamás művészettörténész

 

Salgótarjáni utcai zsidó temető – A kerítés újjáépítése

Vezető tervező: Masznyik Csaba

Építész munkatársak: Szabó Ágnes, Hegedűs Andrea, Gábor Mónika

Kivitelező: Reneszánsz Kőfaragó Zrt. – Forlana Flow Kft.

Építésvezetők: Pokornyi Zsolt és Gazdag Imre (Reneszánsz Zrt.)

Szakági tervezők: 

Bartók Miklósné igazságügyi szakértő (a kerítés mellett lévő síremlékek statikai állapotával kapcsolatban);

Dr. Gálos Miklós és Dr. Stocker György szakértők (a temető kerítéseinek kőanyagával kapcsolatosan) 

Bevont szakemberek: 

Kosztyú Anikó hatósági főosztályvezető helyettes és Kovács Borbála műemléki szakügyintéző, V. kerület Örökségvédelmi Hivatal; 

Ács Judit, MNV Vagyonhasznosítási Igazgatóság üzemeltetési menedzser; 

Takács Péter vezérigazgató helyettes, BKV Zrt.; 

Vajda Szabolcs, szakszolgálat vezető, BKV Zrt.; 

Kovács Ferenc üzemvezető, BKV Zrt.; 

Hajdú-Nagy Gergely PhD műemléki szakértő (történeti kertek szakterület) 

Nagyszabású munkák zárultak le a közelmúltban a Fiumei úti sírkert nemzeti emlékhelyen és a szomszédos Salgótarjáni utcai zsidó temetőben. A Masznyik Csaba vezetésével tervezett, közel négymilliárd forintos beruházásról Radnainé Fogarasi Katalin főigazgatót és Szakács István műszaki igazgatót kérdeztük a Nemzeti Örökség Intézetéből.

Tavaly novemberben beszélgettünk a Fiumei úti sírkertben zajló aktuális munkákról Kismarty-Lechner Csaba építészmérnökkel, főigazgatói tanácsadóval. Most visszatértünk az ország legfontosabb temetőjébe, közel két és fél évig tartó építkezés után ugyanis lezárult két komoly beruházás: az északi árkádsor részleges felújítása, valamint a Salgótarjáni utcai zsidó temető kerítésének teljes újjáépítése. Előbbi mintegy egymilliárd, utóbbi 2,9 milliárd forintba került – de nem csak a számok árulkodnak a komoly kihívásról. Kérdéseinkre Radnainé Fogarasi Katalin főigazgató és Szakács István műszaki igazgató még a kijárási korlátozás idején, telefonon válaszolt. 

Az Északi árkádsor a felújítás előtt
1/60
Az Északi árkádsor a felújítás előtt

Az északi árkádsor

„Az északi árkádsor a szemköztivel együtt a Fiumei úti sírkert legmonumentálisabb építménye" – magyarázza Radnainé Fogarasi Katalin főigazgató. „Különlegességét a méretei adják: 89 méter hosszú, 18 méter széles és 20 méter magas. Ha felállítanák, ez egy tízemeletes lakóház méretét adná ki." A Gerle Lajos tervei alapján, 1904-1905-ben emelt, szimmetrikusan elhelyezett két árkádsort vörösrézlemezekkel fedték, keleti és nyugati végüket pedig egy-egy kupolás csarnokkal zárták le. A kupolák belső felületét, valamint külső homlokzatát Róth Miksa műhelyében készített mozaikkompozíciók díszítik. 

Az északi árkádsor alatt összesen 86 síremlék található; itt nyugszik többek között az Országház, a Nyugati pályaudvar, a Fővámház és a Szent István Bazilika épületén kovácsoltvas-munkáit készítő műlakatoscég alapítója, Jungfer Gyula, a hazai faáru- és bútorgyártás megindítójaként tisztelt Lingel család tagjai, valamint a legismertebb magyar gasztrodinasztia alapítója és fia: Gundel János és Károly

Az árkádsorokat utoljára közel fél évszázada, az 1970-es évek közepén újították fel, így állapotuk a 2010-es évek végére komolyan leromlott. A négy kupola közül a legrosszabb állapotba az északi árkádsor nyugati végén található került, benne Dudits Andor festőművész Krisztus sírbatétele témájú mozaikkompozíciójával, amely még egy világháborús aknatámadás nyomait is magán viselte. A felújítás tervezése a Diescher-síremlék felújítását is tervező Masznyik Csaba vezetésével indult el, a 2017-ben lefolytatott közbeszerzési eljárás eredményeként. A teljes folyamat közel két és fél évig tartott.

Gyökérzet eltávolítása a kupola magasságában
5/60
Gyökérzet eltávolítása a kupola magasságában

Az Északi kriptasor felújítás alatt
7/60
Az Északi kriptasor felújítás alatt

A legnagyobb szakmai kihívást a háborúban sérült nyugati Dudits-kupola statikai állékonyságának biztosítása jelentette. Itt a belső téglaszerkezetre ragasztott mozaik felületet hordozó kupola több helyen darabokra tört, és az egyes részek kimozdultak szabályos, közel félgömb-formából. „A felújításnál komoly kihívást jelentett, hogy a kupola sarkain, a kőszerkezet fugáiban meggyökeresedett fásszárú növényeket károkozás nélkül távolítsuk el. Több száz kilós mészkő elemeket kellett darabjaira szétszedni, hogy a gyökereket kiszedjék" – ecseteli a főigazgató. 

Ezt követhette a belső csarnoktér alátámasztása, valamint a mozaikfelület ideiglenes restaurátori rögzítése után a dupla kupola külső kőszerkezetének kinyitása a zárókő, az azt díszítő kőkereszt leemelésével. Kiékelték, megerősítették és szigetelték a mozaikot hordozó belső téglakupolát, a statikai állékonyságát biztosító, korrodált vonóvasakat új, rozsdamentes szerkezetekre cserélve. A felújítás ezen szakasza a kupola visszazárásával: a sérülése miatt újrafaragott kőkereszt helyére emelésével zárult. 

A szerkezeti megerősítést követően kezdődhetett meg az árkádsor felújításának leglátványosabb eredményét hozó munka: a Dudits-kupola felújítása. Az 51,5 négyzetméter felületű mozaik Róth Miksa műhelyében készült, majd a helyszínen habarcsba ágyazva építették be. Az elmúlt több mint 110 év alatt sokféle módon károsodott: a háborús sérülések nyomán szerkezeti törések, a folyamatos beázások következményeiként kisózódások, feltáskásodások, lefagyások, a statikai problémák következtében pedig repedések jelentek meg. Különösen szembetűnő volt az aranyszemcsék nagyfokú károsodása.

Az árkádsor előtti lépcsőzet felújítása
12/60
Az árkádsor előtti lépcsőzet felújítása

A mozaikok további pusztulásának kivédésére és megelőzendő a további sókicsapódást, a kupolában a Brutyó Mária restaurátor javaslatára bevont Dr. Várfalvi János által kidolgozott termodinamikus falszárítási technológiát alkalmazták, ami korábban a Deák-mauzóleum helyreállításánál is fontos szerepet kapott. A kupola falszerkezetébe mintegy kétszáz fűtőpatront helyeztek, amelyeket internetes kapcsolattal és intelligens szabályozórendszerrel láttak el. A patronok ütemes melegítéssel, hat önállóan szabályozható körben hajtották el a felülettől a sót, illetve a nedvességet. A kupolát ideiglenes saját mesterséges szellőzéssel látták el; a technológia pontosságának köszönhetően még az is mérhetővé vált, hogy a szárítás kezdetén napi ötven-hatvan liter vizet párologtattak el a kupola belső teréből, ami aztán húsz-harminc literre csökkent. 

A szárítás utolsó szakaszában már a restaurátorok is munkához láthattak. A Dudits-mozaikot Brutyó Mária műemléki restaurátor vezetésével újították meg, a csegelyek mozaikjainak helyreállításáért Kürtössi Brigitta Mária DLA felelt. A figurális kompozíciók színgazdagsága, a hiányok mértéke sok megoldandó problémát vetett fel, de az aprólékos munkához kihívást jelentettek a téli időszak alatt áthűlt falak, illetve a nyári hőség is. Az eredetihez hasonló mozaikanyagot olaszországi üvegmanufaktúrákban szerezték be.

2020 februárjára elkészült a nyugati kupolamozaik, a hozzá tartozó csegelyek, a teljes északi árkádsor külső mozaikdíszeinek restaurálása, valamint a keleti kupola szerkezetének helyreállítása, a további beázások elkerülése végett. Itt a mozaik restaurálása egy következő ciklusban folytatódhat. 

A Dudits-mozaik felújítás előtti állapota
19/60
A Dudits-mozaik felújítás előtti állapota

Falszárítás a mozaik mögötti kövezetben
23/60
Falszárítás a mozaik mögötti kövezetben

A megújult kupolamozaik. Fotó: Építészfórum
37/60
A megújult kupolamozaik. Fotó: Építészfórum

„A nyugati kupola rekonstrukciója mellett elkészült az árkádsor avult vörösrézlemez tetőszerkezetének teljes felújítása, az árkádsor kazettás mennyezeti gipsz díszítőelemeinek újragyártása és elhelyezése. Megtörtént az északi és déli kripták keret- és fedköveinek részleges kőcserével történt helyreállítása süttői mészkőből, valamint Zahora András kőrestaurátor vezetésével a homlokzati kőfelületek homokszórásos tisztítása és restaurálása. Elkészült a teraszok padlóburkolatának cseréje, az előlépcsők felújítása, valamint a bronz kriptaemelő szemek rekonstrukciója. Megújult továbbá a nyugati kupola homlokzatot díszítő akantuszos mozaikfelülete is" – sorolja az elvégzett további munkákat Szakács István. A kupola sarokpilléreinek tetejére eredetileg szobrokat szántak, ezért itt a vízszintes felület védelem nélkül maradt; ezt az évszázados mulasztást most pótolták, Dr. Birghoffer Péter tervei alapján (a teljes tetőzet cseréjének részeként) ólomlemez fedéssel zárva le a sérülékeny részeket.

Sürgős állagmegóvásra, majd mielőbbi restaurálásra szorul a déli árkádsor is. „A déli árkádsor felújítását, különös tekintettel a Görgey Artúr síremléke feletti kupolára, még ebben az évben szeretnék elindítani" – szögezte le Fogarasiné Radnai Katalin. „A Körösfői-Kriesch Aladár mozaikjával díszített kupola szintén nagyon rossz állapotban van, így elsőként erre kell fókuszálnunk."

A Déli árkádsor másik felújítandó mozaikját Körösfői-Kriesch Aladár tervezte. Fotó: Építészfórum
45/60
A Déli árkádsor másik felújítandó mozaikját Körösfői-Kriesch Aladár tervezte. Fotó: Építészfórum

 

A Salgótarjáni utcai zsidó temető kerítése

A Salgótarjáni utcai zsidó temető átfogó rekonstrukciója 2017 nyara óta szintén egy közbeszerzés eredményeként zajlik a Reneszánsz Kőfaragó Zrt. és a Forlana Flow Kft. konzorciumának részvételével. A megoldandó problémák listáján a kőbányai homokmészkőből emelt, 150 éves kerítés helyreállítása is szerepelt, de azzal senki sem számolhatott, hogy 2018. februárjában váratlanul a nagy része összeomlik.

A Salgótarjáni utcai temető kerítése az omlás után, 2018-ban
46/60
A Salgótarjáni utcai temető kerítése az omlás után, 2018-ban

Szerencsére a központi költségvetésből biztosított források lehetővé tették, hogy még az év őszén meginduljon a visszaépítés, és mintegy másfél év alatt a teljes kerítésrekonstrukció elkészüljön. 
Bár látszólag csak egy kerítés újjáépítéséről van szó, a munka is igen összetettnek bizonyult: az 1875-től emelt kőfal egy történetileg védett, biológiailag is értékes, emellett sajátos vallási előírásokkal biztosított területet határol, műemlék építmények statikáját biztosítva, a túloldalán pedig állandó forgalmú villamosvonal vezet. Mivel az eredeti durva mészkőelemek másfél évszázad alatt fizikailag nagyon lepusztultak, az egyetlen lehetséges műszaki megoldás a teljes szakasz elbontása és nagy szilárdságú, fagyálló forrásvízi mészkőből történő visszaépítése maradt. 

A munkák kezdő lépéseként a fali sírboltok és a kerítés közé, illetve magába a kerítésbe benőtt gyökereket kellett eltávolítani – ebből nem kevesebb mint másfél tonna hulladék keletkezett! Mivel a kerítés vonalától alig négy méterre fut a sínpálya, ezért munkagépeket nem tudtak használni; a rekonstrukció jellemzően kézi erővel zajlott. A kerítésből nőtt fák lombjának eltávolítása csak a hajnali órákban, a villamosvezeték feszültségmentesítésének idején vált lehetővé, alpintechnikai módszerekkel. A kerítésre támaszkodó sírépítmények statikáját szintén biztosítani kellett az építkezés idejére, esetenként aládúcolásokkal. A szakaszon sorakozó összesen 49 emlék közül kiemelkedik a turai kastélyt építtető tornyai Schossberger család kriptája, illetve a magyar képviselőház első zsidó vallású tagja, Wahrmann Mór és családja mauzóleuma. 

A copf kőfaragványt rejtő sírépítmény hátsó fala
51/60
A copf kőfaragványt rejtő sírépítmény hátsó fala

Az elkészült kerítésen hagyott betekintőablakon továbbra is tanulmányozható a faragvány
53/60
Az elkészült kerítésen hagyott betekintőablakon továbbra is tanulmányozható a faragvány

Az újjáépítés során a teljes nyomvonalszakaszon 400 m3, közel 1000 tonnányi, 12.500 db egyedileg méretezett és kézi erővel megmunkált kemény mészkőtömböt használtak fel – ezek jellemzően darabonként 80-90 kilogrammot nyomtak. Külön kihívást jelentett a külső járdaszakasz és a temető síkja közötti, helyenkénti szintkülönbség. A kerítés három, kőből emelt szakasza 127, 61, illetve 56 méter hosszúságú; a déli fal utolsó, már Haidekker-hálóból készült szekciója 52 méteres.

A felújítás során egy nem várt érdekesség is előkerült. A kerítés elbontását követően az egyik sírépítmény hátuljában felfigyeltek egy faragott kőhasábra, amelyről csakhamar kiderült: valószínűleg a pesti belváros egyik elbontott barokk házából származhat. Rácz Miklós az Örökségfigyelőre írott cikkében az eredeti helyét is megtalálni vélte, mégpedig a mai Veres Pálné utca 10. alatt egykor állt, copf homlokzatú lakóház kő kapukeretének részeként. Mivel a faragványon megmaradtak az eredeti festés maradványai is, páratlan ablakot kínál a múltba a kutatók számára. A kerítés újjáépítésénél odafigyeltek erre a különlegességre: a kőfalazatban meghagyott betekintőablakon keresztül az értékes faragvány a jövőben is tanulmányozható marad.

Az elkészült kerítés
58/60
Az elkészült kerítés

Az évtizedeken keresztül elhanyagolt, szinte menthetetlen állapotba került Salgótarjáni utcai zsidó temető felújítása pedig folytatódik. „A sírokat szinte egyenként kell a darabjaikra szedni és felújítani" – jelezte lapunknak a főigazgató. – „Bízunk abban, hogy ez a munka is folytatódik, hiszen készen áll a terület üzleti és megvalósulási terve is." A komolyabb beruházások részeként a kiemelt építmények helyreállítása mellett rekonstruálni szeretnék a Lajta Béla tervei alapján emelt ravatalozót is, amelynek Zsolnay-kerámiával ékes kupolája évtizedekkel ezelőtt beomlott. 

 

Kovács Dániel 

A cikk fényképeit, amennyiben másképp nincs feltüntetve, a Nemzeti Örökség Intézete bocsátotta rendelkezésünkre.

Vélemények (2)
P. Imre
2020.06.01.
11:24

A Salgótarjáni úti Izraelita temetőről az Építészfórumon a közelmúltban megjelent további írások: https://epiteszforum.hu/a-mulandosag-kepei-a-salgotarjani-uti-zsido-temeto és https://epiteszforum.hu/a-salgotarjani-uti-izraelita-temeto-helyreallitasa

Reki
2020.06.01.
09:21

Nagyon dicséretes, hogy ilyen temető felújítások is történnek Budapesten.

Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk