/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Közélet, hírek

Moholy-Nagy: a téridő leképezése

1/4

Moholy-Nagy László, Ungarische Felder - fotó: Albertina, Bécs

?>
Moholy-Nagy László, Ungarische Felder - fotó: Albertina, Bécs
?>
Moholy-Nagy László a stúdióban
?>
Moholy-Nagy László - fotó: Lucia Moholy
?>
1/4

Moholy-Nagy László, Ungarische Felder - fotó: Albertina, Bécs

Moholy-Nagy: a téridő leképezése
Közélet, hírek

Moholy-Nagy: a téridő leképezése

2018.07.20. 12:00

Cikkinfó

Építészek, alkotók:
Moholy-Nagy László

"A téridő sokféle dolgot jelenthet, a mozgás relativitását, egységbe rendezést, a külső és belső együttes megragadását, a struktúra feltárását a homlokzat helyett. Egyúttal az anyagokkal, erőkkel és feszültségekkel, illetve ezek társadalmi vonatkozásaival szembeni új látásmód megjelenését is."  - Moholy-Nagy László 123 évvel ezelőtt született.

Fiatalon Moholy-Nagy László sokkal inkább a szépirodalom felé kacsintgatott, mint a festészet vagy az építészet felé. A képzőművészettel először a világháború alatt, az ott szerzett sérülései utáni felépülési időszakban kezdett el foglalkozni: előbb grafit- és krétarajzokat készített, majd vízfestékkel és olajceruzával kísérletezett. Nem sokkal a háború vége után Berlinbe utazott, ahol egy éven keresztül kizárólag fotogrammok készítésével töltötte idejét. Azonban egyik út sem mellékvágány munkásságában: bármely művészeti ághoz is nyúlt, minden alkotásával közelebb került egy olyan tér kialakításához és gazdagításához, melyet mint az ember biológiai funkcióját értelmezett. 

Ez nemcsak azt jelentette, hogy a tér konstrukciójában szerepet kapott az idő megjelenítése is, hanem azt is, hogy bármely leképezés esetén a szemlélő érzékeléséből kell kiindulni. Moholy átfogó elképzelése szerint az emberi észlelés elmélyült kutatása után lehet csak megalkotni azt a művészeti formanyelvet, mely nemcsak gazdagítja, hanem lényegében befogadhatóvá teszi a mindennapi világot. Az ember funkcionális részeit (például érzékszerveit) befogadóképességük határáig kell új impluzusokkal ellátni. Ezáltal képes a művészet a kifinomult észlelést megteremteni. Az általa elképzelt új művészet mindezek miatt dinamikus, figyelembe veszi az emberi észlelés folyamatának időbeliségét. Moholy szerint a teret is a fény segítségével értjük meg, melynek terjedése, mozgékonysága van. "A téridő sokféle dolgot jelenthet, a mozgás relativitását, egységbe rendezést, a külső és belső együttes megragadását, a struktúra feltárását a homlokzat helyett. Egyúttal az anyagokkal, erőkkel és feszültségekkel, illetve ezek társadalmi vonatkozásaival szembeni új látásmód megjelenését is." - írja az új művészetet hirdető Látás mozgásban könyvében.


Moholy-Nagy László, Ungarische Felder - fotó: Albertina, Bécs
1/4
Moholy-Nagy László, Ungarische Felder - fotó: Albertina, Bécs




Kollázsai és tipográfiái a téridő feszültségeit jelenítik meg, amennyiben olyan arány- és léptékmértékeket helyezett egymás mellé, melyek a mindennapi életben csak helyváltoztatással érhetők el. A konstruktivista művészet szellemében őt is inspirálták a tudományos elméletek, emiatt hangsúlyozta azt is, hogy a téralkotás nem tömegformálás. A tér az összes test pozíciójának viszonya, a teret nem tömegekből, hanem felületekből lehet formálni, mivel az ezek közti viszonyok adják a tértapasztalatot. A tapasztalat pedig elsődleges az anyagokhoz képest. Moholy hagyatéka e tétel központisága az építészetben. Az építészet területén úgy is tekinthető elsődlegesnek a tértapasztalat, ha azt egy általános, objektív élményként tételezzük.

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk