Design/Vizuális kommunikáció

Mi köze van a gyufásdoboznak a nácizmushoz?

1/7

Design van het Derde Rijk - A Harmadik Birodalom dizájnja (Fotó: Design Museum Den Bosch)

?>
Design van het Derde Rijk - A Harmadik Birodalom dizájnja (Fotó: Design Museum Den Bosch)
?>
Design van het Derde Rijk - A Harmadik Birodalom dizájnja (Fotó: Design Museum Den Bosch)
?>
Design van het Derde Rijk - A Harmadik Birodalom dizájnja (Fotó: Design Museum Den Bosch)
?>
Design van het Derde Rijk - A Harmadik Birodalom dizájnja (Fotó: Design Museum Den Bosch)
?>
Design van het Derde Rijk - A Harmadik Birodalom dizájnja (Fotó: Design Museum Den Bosch)
?>
Design van het Derde Rijk - A Harmadik Birodalom dizájnja (Fotó: Design Museum Den Bosch)
?>
Design van het Derde Rijk - A Harmadik Birodalom dizájnja (Fotó: Design Museum Den Bosch)
1/7

Design van het Derde Rijk - A Harmadik Birodalom dizájnja (Fotó: Design Museum Den Bosch)

Mi köze van a gyufásdoboznak a nácizmushoz?
Design/Vizuális kommunikáció

Mi köze van a gyufásdoboznak a nácizmushoz?

2019.11.07. 16:30

Cikkinfó

Szerzők:
Tálos Lőrinc

Földrajzi hely:
’s-Hertogenbosch, Hollandia

Építészek, alkotók:
Timo De Rijk, Leni Riefenstahl

Cég, szervezet:
Den Bosch Design Museum

A művészet és a formatervezés nem csak jobbá teheti a világot – ez a központi gondolata a holland Den Bosch Design Museum kiállításának, amely a nemzetiszocializmus szolgálatába állított vizuális kultúra remekeit mutatja be.  

Már a megnyitása előtt viták övezték a hollandiai ’s-Hertogenboschban taláható Den Bosch Design Museum kiállítását, amely a Harmadik Birodalom dizájnját dolgozza fel. Az ellenzők szerint már a témaválasztás is megengedhetetlen, a nácizmus vizuális kultúrájának bemutatása önmagában rehabilitálja magát az eszmét is. Timo De Rijk múzeumigazgató válasza szerint azonban, ha elmulasztjuk korszak bemutatását és elemzését, az nem több, mint a felejtés vágya, amely azzal a kockázattal jár, hogy a nemzetiszocializmus titokzatossá és vonzóvá válik a jövő nemzedékei számára. „A Den Bosch Design Museum egy olyan új generációs múzeumot képvisel, amely nem csak a jó példákat gyűjti a jövő formatervezői számára, hanem történelmi és kortárs szempontból is kritikusan vizsgálja a dizájnt"reagált De Rijk az Artnet hasábjain a kiállítást ért kritikákra, a kiállítás sajtóanyaga pedig arra hívja fel a figyelmet, hogy túlságosan hozzászoktunk ahhoz, hogy a múzeumok a vizuális kultúra jó oldalát mutatják be, mintha aformatervezés szinte minden esetben jobbá, szebbé tenné a világot, miközben az valójában a világ egészét tükrözi, annak jó és rossz oldalával együtt.

Design van het Derde Rijk - A Harmadik Birodalom dizájnja (Fotó: Design Museum Den Bosch)
6/7
Design van het Derde Rijk - A Harmadik Birodalom dizájnja (Fotó: Design Museum Den Bosch)

Design van het Derde Rijk - A Harmadik Birodalom dizájnja (Fotó: Design Museum Den Bosch)
5/7
Design van het Derde Rijk - A Harmadik Birodalom dizájnja (Fotó: Design Museum Den Bosch)

Ki lehet-e mondani, hogy a náci formatervezés magas színvonalú volt, miközben gonosz célokat szolgált? – tették fel többen a kérdést a kiállítás apropóján. Timo De Rijk válasza egyértelmű igen. A Spiegelnek adott interjújában egyenesen úgy fogalmazott az SS Hugo Boss által tervezett egyenruháival kapcsolatban, hogy „a náci szimbólumok brilliánsan voltak megalkotva". Szavai szerint a kiállítás célja, hogy megértessék milyen szerepe volt a vizuális kultúrának a nácizmus népszerűsítésében. A kiállított tárgyak, műalkotások bravúrja és a cél, amelyet szolgáltak között feszülő ellentmondás a kiállítás szervezőit is feladat elé állította: ha a kiállítás szándéka az, hogy bemutassa, miként hat a propaganda szolgálatába állított művészet az emberre, akkor hogyan akadályozza meg, hogy a látogatók is a hatása alá kerüljenek? A Den Bosch Design Museum végül számos apró trükkel érte el, hogy tompítsa a kiállított alkotások befogadóra gyakorolt hatását. Példával élve azok nem saját környezetükben jelennek meg: a zászlók vitrinben, Leni Riefenstahl monumentális filmjei kisméretű képernyőn tekinthetők meg. E mellett számos biztonsági intézkedéssel éltek annak érdekében, hogy ne válljon a múzeum neonácik zarándokhelyévé, nem készthetők fotók és semmi nem jelenhet meg a kiállítás anyagából a közösségi médiában. A kiállítás elején és végén pedig a nácizmus valódi természetével szembesítik a látogatókat.

Design van het Derde Rijk - A Harmadik Birodalom dizájnja (Fotó: Design Museum Den Bosch)
2/7
Design van het Derde Rijk - A Harmadik Birodalom dizájnja (Fotó: Design Museum Den Bosch)

Design van het Derde Rijk - A Harmadik Birodalom dizájnja (Fotó: Design Museum Den Bosch)
3/7
Design van het Derde Rijk - A Harmadik Birodalom dizájnja (Fotó: Design Museum Den Bosch)



A náci vizuális kultúrának három fő irányazta volt – ismerteteti De Rijk: az egyik a klasszicizmus, amely a monumentális építészetben és a tömegesemények esztétikájában érhető tetten. A népiességet a hazával való kapcsolat hangsúlyozására használta a náci propaganda, a modernizmus pedig a technikai fejlődésbe és a jövőbe vetett hitet jelenítette meg. A nácik mindezt értették és fel is használták, tudták hogyan lehet a tömegeket az alkalmazott művészettel – a plakátokkal, az építészettel a fényképészettel – elcsábítani, de még az olimpiához kapcsolódó látványos rendezvények és a pártnapok is mind az ideológia terjesztését szolgálták, akárcsak az autópályák építése. A történész végzettségű múzeumigazgató szerint a nemzeti szocialista ideológia és annak látványvilága a bogárhátú Volkswagentől a gyufásdobozig mindenhol jelen volt.

Design van het Derde Rijk - A Harmadik Birodalom dizájnja (Fotó: Design Museum Den Bosch)
7/7
Design van het Derde Rijk - A Harmadik Birodalom dizájnja (Fotó: Design Museum Den Bosch)

Design van het Derde Rijk - A Harmadik Birodalom dizájnja (Fotó: Design Museum Den Bosch)
4/7
Design van het Derde Rijk - A Harmadik Birodalom dizájnja (Fotó: Design Museum Den Bosch)



A kiállítás 2020. január 19-ig látható a hollandiai Den Bosch Design Museumban.

(Források: Der Spiegel, Artnet, Den Bogsch Design Museum)

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Helyek/Infrastruktúra

MOSÓHÁZAK // Egy hely + Építészfórum

2020.09.16. 13:04
00:05:55

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Ismét a Balaton környékére, konkrétan pedig a Balaton-felvidék három falvába visz el Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában. Köveskálra, Kővágóörsre és Óbudavárra a három település jó állapotú mosóházai kapcsán a stáb, de persze a nagy hagyományú, egykor a közösség életének központi helyszínét jelentő épületek mellett a korabeli szokások is szóba kerülnek a videóban.

Helyek/Köztér

A GÖMBKILÁTÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.03. 14:12
00:05:11

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

A brüsszeli Atomiumra is reflektáló Gömbkilátó az 1963-as fővárosi BNV-re készült a Székesfehérvári Fémmunkás Vállalat tervezésében. Hogy a poli-gömb története miként ível át Brüsszeltől egészen Balatonboglárig, arról az Egy hely és az Építészfórum videósorozatában Torma Tamás mesél.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk