/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Technológia

Gleccser és láva

1/7

Tryggvi Tryggvason által tervezett épületegyüttes, Izland

?>
 Tryggvi Tryggvason által tervezett épületegyüttes, Izland
?>
 Tryggvi Tryggvason által tervezett épületegyüttes, Izland
?>
 Tryggvi Tryggvason által tervezett épületegyüttes, Izland
?>
 Tryggvi Tryggvason által tervezett épületegyüttes, Izland
?>
 Tryggvi Tryggvason által tervezett épületegyüttes, Izland
?>
 Tryggvi Tryggvason által tervezett épületegyüttes, Izland
?>
 Tryggvi Tryggvason által tervezett épületegyüttes, Izland
1/7

Tryggvi Tryggvason által tervezett épületegyüttes, Izland

Gleccser és láva
Technológia

Gleccser és láva

2020.06.08. 14:50

Cikkinfó

Támogatott tartalom

Földrajzi hely:
Izland

Építészek, alkotók:
Tryggvi Tryggvason

Cég, szervezet:
Prefa Hungária Kft.

Termék, technológia:
homlokzatburkolat

Melyik művészeti ág számára ne jelentenének inspirációt Izland rendhagyóan egzotikus tájai! Szabadidejében legszívesebben motoros szánjával járja be Észak-Izland érintetlen területeit Tryggvi Tryggvason, a szigetország építésze. Nem csoda, ha munkájára a legmeghatározóbb hatással hazája természeti szépségei vannak.

A jeges gleccser és a forró láva szülte kőzet kapcsolatára talán csak itt, ezen az épületen lehet azt mondani, hogy barátságosan harmonikus, amit ezúttal a színek és formák különleges kavalkádja tesz könnyeddé. Az izlandi építész, Tryggvi Tryggvason koncepciója szerinti épületen a fehér, homok- és antracitszürke PREFA alumínium burkolat együttesének sötét, szinte fekete felülete a lávából létrejött sziklaformákat elevenít meg, a fehér pedig a gleccserek szimbóluma.

 Tryggvi Tryggvason által tervezett épületegyüttes, Izland
4/7
Tryggvi Tryggvason által tervezett épületegyüttes, Izland

Tryggvason saját bevallása szerint a természetben jönnek a legjobb ötletek. Építészetét így Izland különleges szépsége, a természet inspirálja, de a hétköznapi szabályok befolyásolják. „Izlandon minden évben megjelennek újabb előírások, amelyek meghatározzák, hogy mit lehet, és mit nem. Egyik évben az ajtó szélessége 90 centiméter, egy évre rá 80 centiméter. Mindezt figyelembe kell venni." - jegyzi meg Tryggvason. A megrendelő önkormányzat ezzel az épülettel kapcsolatosan is egy halom elvárást, előírást és javaslatot sorakoztatott fel. A város joggal olyan épületet várt, amely nem rí ki a környezetéből, illeszkedik a korabeli építészeti formákhoz, az alacsonyabb házakhoz.

Szimbolikus színek, szokatlan formák

Tryggvason eredeti elképzelése szerint az épület látványát erős földszínek határozták meg, ám ezt az ötletét hamar elvetette. Túl sok volt a mély szín, a könnyedség érdekében világosabbak és vidámabbak mellett döntött: így az épületen a fehér és homokszínek dominanciája vált uralkodóvá. Különösen szembetűnő a fehér tetőfedő rombusszal kialakított utcasarok. Ez az épületrész maga a gleccser. 

A struktúra arra emlékeztet, ahogy a láva kihűl és széttörik, miközben hatszög alakú formák keletkeznek. A fehér szín ezzel szemben a havat szimbolizálja. A fehér rombuszokból álló lekerekített épületrészt Izland gleccserei inspirálták, miközben struktúrája halpikkelyekhez hasonlít. A homokszín az egészet összeköti, míg a zsindely aszimmetriájával kelti a kívánt hatást. Három szín, három forma. A hármas szám dominál a koncepciómban.

 

 Tryggvi Tryggvason által tervezett épületegyüttes, Izland
6/7
Tryggvi Tryggvason által tervezett épületegyüttes, Izland

A kivitelezési munkát a Quedlingburgból származó Norbert Augner, a tetőfedést már-már művészetté emelő bádogos és csapata készítette. Augner kifejezetten örült a messzi északról érkezett felkérésnek, szívesen dolgozott a fővárosban, ahol a színek és felhasznált termék sokfélesége különösen vonzóvá tették a feladatot még a sokat látott szakember számára is. Reykjavíktól északra, egy kis helyi műhelyben táborozott embereivel, ahol minden előkészületet elvégeztek. A homlokzat fehér, antracit és homokszínekben megjelenő, Siding.X homlokzatburkolattal, és homlokzatburkoló rombusz felhasználásával készült. A Siding.X elemek nem a megszokott módon horizontálisan, hanem vertikálisan kerültek a falra, ahol 2.300 négyzetméternyi PREFA homlokzat készült el a projekt során. Reykjavík belvárosában a helyszíni munkát 6-7 szakember végezte, felváltva, 3 hetes ciklusban és heti 6 napon át.

További információ: www.prefa.hu

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk