/ ÉF LIVE / MÉD sajtótájékoztató / ÉF LIVE / MÉD sajtótájékoztató / ÉF LIVE / MÉD sajtótájékoztató / ÉF LIVE / MÉD sajtótájékoztató / ÉF LIVE / MÉD sajtótájékoztató / ÉF LIVE / MÉD sajtótájékoztató
Nézőpontok/Kritika

Fény-hang-tér

1/7

fotó: Műcsarnok

?>
fotó: Műcsarnok
?>
fotó: Műcsarnok
?>
fotó: ÉF
?>
fotó: ÉF
?>
fotó: ÉF
?>
fotó: ÉF
?>
fotó: ÉF
1/7

fotó: Műcsarnok

Fény-hang-tér
Nézőpontok/Kritika

Fény-hang-tér

2019.08.14. 15:17

Cikkinfó

Szerzők:
Somogyi Krisztina

Földrajzi hely:
Budapest

Építészek, alkotók:
Mátrai Péter, Botzheim Bálint, Böröcz Sándor

Térérzékelés, térmanipuláció, térélmény. Az Építészeti Szalon keretein belül a Fényarchitektúra kiállítás nem építészeti alkotások tematikus bemutatását kínálja, hanem magával a térélménnyel foglalkozik. Retinajutalom laikusoknak és építészeknek egyaránt. 

A térben és időben megkomponált szekvencia a fény téralkotó hatásáról egyszerűnek tűnő, valójában azonban összetett technológiai (hardware és software) hátteret igénylő alkotás, 2500 fénygömbből létrehozott mátrix. A kiállítási tér jelentős részét elfoglaló „kocka" felülről lógatott, pontosan kiosztott fényforrások pontraszteréből épül fel. A felvillanások tervezett, zenére lefutó folyamata során alakzatok konstruálódnak és dekonstruálódnak, terek és síkok váltakoznak. A sötétben ülve elsőként csak csodálkozást, a tapasztalás váratlan élményét, a felvillanásokat éli meg a látogató, a hatásokhoz hozzászokva azonban értelmet, logikát, a kurátori felvetést is elkezdi keresgélni.

A nyolc perc alatt lefutó alkotás létrehozója Botzheim Bálint építész, a parametrikus építészet hazai szekértője, a technológiai megvalósítása Böröcz Sándor munkája (Lisys-Project Kft. igazgatója), a mátrixot az a Lightformer szoftver irányítja, amit a Healium Decoration fiatal innovatív társaság fejlesztett és amivel 2016-ban megnyerték A Fény Mestere Nívódíjat. A téri élmény a zene által teljesedik ki, az installációra Mátrai Péter építész, zeneszerző komponált zenét. A létrejövő installáció olyan tér-absztrakció, amihez hasonlatos generált látványokat a virtuális térben már itt-ott lehetett látni, de a valós, bejárható térbe visszahelyezve még nem. A kiállításra érkezők számára többféle nézőpont is adódik: külső szemlélőként a kirakott székeken ülve is végignézhető a folyamat, de a teremben mozogva és a kocka belsejébe vájt negatív téren, hasítékon áthaladva változó nézőpontokból, akár belehelyezkedve is megtapasztalható az installáció.



A belső pozícióból, fényalagutak nyílnak, pszichedelikus víziókra hasonlító vizuális stimulációk élhetők át, egészen komplex a tapasztalás.

Az installáció elsőként is arra az amúgy evidens, de ritkán megfogalmazott tényre irányítja a figyelmet, hogy a tér megtapasztalásának alapvető feltétele a fény és hang érzékelése. A teljesen sötét és süket hely térként nagyon csökevényesen megélhető. Azonban ezen csak ritkán gondolkodik el az ember, mert a fény és a hang is ambiens módon, tehát az embert körülölelve van jelen, természetes, alapvető, hétköznapi tapasztalásunk. Viszont éppen ezért tudatosul nehezen a jelenléte, csak nagyon ritkán, különleges esetekben figyelünk fel rá. Akkor azonban emlékezetes élmény marad: az erdő ágain átszüremkedő fényről vagy egy templom terében megélt különleges helyzetről festmények, fotók és megannyi beszámoló szól. A Fényarchitektúra alkotói is ezekre a megélhető téri helyzetekre utalnak vissza, a természeti és az épített környezetben található fényhatásokat reprodukálják az installációban. Reduktív és additív logikákról, konkrét és absztrakt formákról, valós és virtuális helyzetekről, geometrikus, organikus, konstruktív vagy éppen fluid formaalakításról beszélnek a kurátori felevetésben. Ez persze nem minden látogató számára értelmezhető utalás, de ennek ellenére fontos, hogy az installáció nemcsak a téri érzékelést stimulálja, hanem a gondolatokat is.

 

fotó: Műcsarnok
1/7
fotó: Műcsarnok




Somogyi Krisztina


A kiállítás augusztus 25-ig látható a Műcsarnok TÉR /// ERŐ II. Építészeti Nemzeti Szalon IV. termében. 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk