/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Technológia

Elegáns csillogás a korabeli bécsi épületfelújításon

1/3

?>
?>
?>
1/3

Elegáns csillogás a korabeli bécsi épületfelújításon
Technológia

Elegáns csillogás a korabeli bécsi épületfelújításon

2019.10.31. 14:13

Cikkinfó

Támogatott tartalom

Földrajzi hely:
Bécs

Építészek, alkotók:
Stephan Ferenczy

Cég, szervezet:
Prefa

A bécsi, három házból álló lakótömb felújításánál fontos fókuszpont volt, hogy a környezetéhez illő és elegáns tetőmegoldás találjanak. Az építészeti tervezésért felelős BEHF Architects építészetiroda alapítója, Stephan Ferenczy az épület kulcseleméként említi a PREFA direkt erre az épületre gyártott anyagával megvalósított épületrészt. Letisztult, elegáns és nem utánoz semmit – vallja az elismert szakember.

A Bécs, Brandstätte 7–9. szám alatti épületet a századfordulón emelték, és az 1950-es években történt átépítése során nyerte el jellegzetes külsejét. Az épületegyüttes a Szent István-székesegyház és a Szent Péter templom között található. „A fekvése nem könnyíti meg azt a feladatot, hogy ebbe a szinte észrevehetetlen épületbe, amely a szűk utcácskában meglehetősen robusztus látványt nyújt, egy tetőtérrel új életet leheljünk" – fogalmazott Stephan Ferenczy, a BEHF Architects építészeti iroda alapítója, aki a „Korb Etagen" megalkotásának felelőse. Az épület elnevezése a Brandstätte 9. szám alatt az immáron sok évtizede működő kávéháznak köszönhető.

„Az egykor három házból álló háztömb teljes struktúráját újra kellett gondolni és átalakítani." – számol be feladatáról az építész. Ferenczy szerint - aki nem csak az eredeti épületet, hanem a környéket is nagyra értékeli - ha az ember egy ilyen objektummal dolgozik, egyszerre találja magát „az aranyásó és a hullagyalázó" szerepében. Szemközt a Zacherl-házat találjuk, amelynek pompás, rézből készült teteje magasra teszi a lécet. „A célunk az volt, hogy egy ehhez illeszkedő, elegáns tetőt alkossunk." – hangsúlyozza az építész. Az anyag kiválasztása a projekt sarokkövének is tekinthető: „A fazsindely nem lenne megfelelő, a réz pedig szintén nem volt opció. Egy fémtető viszont tökéletes megoldás! Egy csillogó fém tetőszerkezet, amely nem utánoz semmit. A részletek letisztultak, visszafogottak: egyenes vonalak, sima, egyszerű felületek." – mondja Ferenczy. 

2/3

Tető, de nem tetőkomplexum

Egyáltalán nem volt egyszerű a sok elemből egyetlen tetőt, és nem egy több tetőből álló komplexumot létrehozni: a három ház különböző magasságú, és rengeteg illeszkedés és egyenetlenség jellemzi. A leginkább megfelelő, tökéletes anyagot gyorsan megtalálták: Ferenczy elképzelését, a csillogó, aranyszínű árnyalatot a PREFA speciálisan erre a célra készítette. Az anyag tulajdonságai, formája és nagysága is pontosan megfelelnek a célnak.

Minden, csak nem hétköznapi

A projekt megvalósításával a nagy múltú Hans Drascher céget bízták meg. A bádogos vállalatot 150 évvel ezelőtt alapították, azóta Drascher és csapata számtalan tetőt fedtek, építettek, vagy éppen hoztak rendbe Bécsben. Ha valamit helyre kell állítani, az sosem egyszerű, állapítja meg a szakember. „Nagyon körültekintő munkára van szükség. Az építési fázis alatt meg kell akadályozni a víz bejutását." – avat be Drascher a bonyolult feladat részleteibe. Egy építési helyszín, vegyük például ezt, mindenekelőtt logisztikai kihívásokat jelent: „A hely adottságai rendkívül szűkösek, az ideszállított anyagoknak még azelőtt meg kell érkezniük, mielőtt a város felébred és a szokásos nyüzsgés elkezdődik."

3/3

Egy speciális projekthez nem csupán a mesterember hozzáértése és tehetsége elengedhetetlen, hanem „folyamatos improvizálásra" is szükség van. „Az építészek által tervezett kompozícióra sok mindent lehet mondani, de azt nem, hogy unalmasan hétköznapi megoldás lenne." – hangsúlyozza Drascher, aki olyan szakember hírében áll, aki a rá bízott munkát mindig a legnagyobb odafigyeléssel végzi. „A falburkolatok és aknák nagyon különlegesek, ezért fontos a finom és preciz kivitelezés, hiszen az ügyfél, illetve a megrendelő, a bérlők és az építész olyan tökéletes színvonalat várnak el, mintha iparilag gyártott áruról lenne szó." A Brandstätte 7–9. alatti épülethez PREFA 29x29 rombuszokat használtunk. 

További információ: www.prefa.hu

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk