Épülettervek/Tervpályázat

Amikor a hallgatók buszvárókat terveznek – A Makovecz Vándoriskola ötletpályázatának eredménye

1/27

Tervező: Boór Bernadett

?>
Tervező: Boór Bernadett
?>
Tervező: Boór Bernadett
?>
Tervező: Faragó Melinda
?>
?>
Tervező: Harmath-Gyetvay Enikő
?>
Tervező: Harmath-Gyetvay Enikő
?>
Tervező: Holcsek Tamás – Pálvölgyi Ádám – Schlachter Kincső,
?>
Tervező: Holcsek Tamás – Pálvölgyi Ádám – Schlachter Kincső,
?>
Tervező: Kristók Attila
?>
Tervező: Kristók Attila
?>
Tervező: Pétery Tamás
?>
Tervező: Pétery Tamás
?>
Tervező: Pétery Tamás
?>
Tervező: Szendery Csongor
?>
Tervező: Szendery Csongor
?>
Tervező: Szilágyi Szabolcs
?>
Tervező: Szilágyi Szabolcs
?>
Tervező: Szűcs Lilla
?>
Tervező: Szűcs Lilla
?>
Tervező: Tóth Bence Péter
?>
Tervező: Tóth Bence Péter
?>
?>
A tervezési helyszín
?>
A tervezési helyszín
?>
A tervezési helyszín
?>
A tervezési helyszín
?>
A tervezési helyszín
1/27

Tervező: Boór Bernadett

Amikor a hallgatók buszvárókat terveznek – A Makovecz Vándoriskola ötletpályázatának eredménye
Épülettervek/Tervpályázat

Amikor a hallgatók buszvárókat terveznek – A Makovecz Vándoriskola ötletpályázatának eredménye

2020.06.30. 16:41

A Makovecz Vándoriskola ötletpályázatot írt ki a Vándoriskola volt és jelenlegi hallgatói, valamint a BME Szerves Építészet 2. tantárgy hallgatói számára. A pályázati kiírás témája a Zala megyei Vasboldogasszony település Főtér és környezetének rendezése, valamint új buszváró tervezése volt.

Vasboldogasszony település az elmúlt 5-10 évben az adott pályázati lehetőségekhez igazítva, egy tudatos faluközpont fejlesztésbe kezdett. Mára elbontották az omladozó, lakatlan épületmaradványokat, a templom romos kerítését, továbbá emlékpark, játszótér és sziklakert létesült a polgármesteri hivataltól a sportpályáig tartó területen. Több intézmény energetikai felújítása, a helytörténeti gyűjtemény kiállítása, valamint a temető korszerűsítésének első üteme is elkészült. 2019-ben az egyház a templom tatarozását is elvégezte, azonban a falaknál elfogyott a lendület. Utolsó rendezetlen elemei a település központjának a templomot eltakaró buszmegálló, a mögötte lévő tégla lábazatú kerítés, a kavicsos parkoló, illetve az út szélén álló keresztek és szobrok.

A pályázat kiírói komplex építészeti és környezetrendezési ötletet és vizuális javaslatot vártak a templom melletti Főtér, a buszmegálló-buszváró és a parkoló kialakítására, az eredeti pozíciók meghagyásával vagy kimozdításával, más helyre telepítésével. A pályázaton 12 induló kísérte végig az előadássorozatot és a részfeladatok, illetve a fő pályázati terv készítésének folyamatát, amiért a vírushelyzet miatti bezártság idején külön dicséretet érdemelnek.

A tervezési helyszín
A tervezési helyszín
23/27
A tervezési helyszín

A tervezési feladatot három részfeladat előzte meg. Az elsőben két falusi templomot kellett bemutatni és összehasonlítani, melyhez színvonalas grafikai megjelenésű tablókat készítettek a hallgatók, helyenként szubjektív, néhol tudományos jellegű elemzésekkel kiegészítve. A saját készítésű fotók, rajzok elkészítése, a dokumentácó mind a leendő tervezési feladatban való elmélyülést segítették. Emellett feladat volt két falusi ház vagy kistelepülési főtér bemutatása is. Továbbá a pályázóknak be kellett mutatniuk két Magyarországon vagy a világ bármely pontján található buszváró pavilont is. A kompakt tömeg és funkció miatt a szöveges elemzés, az építményekhez fűződő érzelmi viszony verbális kifejezése csökkent, de frappáns válaszokat láthattunk a különböző táji és történelmi helyzetekben épült buszvárókra. Kevesebb rajzos ábra elemezte az építmények elhelyezését, inkább az épülettömegek bemutatása került előtérbe.

A három részfeladat alapos felkészülési lehetőséget adott a pályázóknak. Érezhető az előadások hatása, a szerves gondolkodás megjelenése. A pályaművek nagy része komplexen fogta fel a feladatot, a menet közben megismert tudást kompakt megoldásba sűrítette, ami a buszmegálló elhelyezése és új karaktere mellett több lehetséges utat mutatott a település régi-új központjának kialakításához. Jelentős különbségek akadtak a valósághű számítógépes látványtervek és a szabadkézitömegvázlatokkal készülő tablók szerkesztése között, mégis az aprólékos kidolgozás és az átgondolt megoldások jellemzik mindegyiket. A legtöbb pályázó a jelenlegi buszmegálló áthelyezését javasolta, eredeti helyén a környező épüetekhez méltó teresedést alakított ki. Méretében és karakterében a településre könnyen integrálható megoldások születtek. Noha a mezőnyből egyértelműen kiemelkedő megoldás nem készült, mégis több pályázat, és a részfeladatoknál végzett munkájuk kiemelt dicséretre méltó.

Tervező: Boór Bernadett
1/27
Tervező: Boór Bernadett

Díjazás

A beadott pályaművek magas színvonala miatt a díjakat és a díjazásra rendelkezésre álló összeget az alábbiak szerint adjuk ki:
Kiemelt díjazásban részesül (60 eFt): Boór Bernadett, Kristók Attila, Szilágyi Szabolcs, Tóth Bence
Díjazásban részesül (40 eFt): Faragó Melinda, Holcsek Tamás – Pálvölgyi Ádám – Schlachter Kincső, Szendery Csongor, Szűcs Lilla
Részvételi díjban részesül (20 eFt): Harmath-Gyetvay Enikő, Pétery Tamás

Főtér
Vasboldogasszony főterének rendezése egy új buszmegálló építésével még csonka maradna, így valamelyik telepítés részletes kidolgozását vagy 1-2 közös hangulatú pályamű összedolgozásását javasoljuk. A buszváró jelenlegi épületének áthelyezését egy kevésbé központi helyre javasoljuk, ugyanakkor a rendelkezésre álló források valószínűleg egyelőre a buszváró pavilon megépítését, és közvetlen környezetének kialakítást teszik lehetővé. A térburkolati elemek és egyéb felépítmények várhatóan egy második ütemben készülhetnek el, így különösen fontos a jó kezdés, ami egy esetleges közösségépítő kalákával indítható el.

Park
Fontos lenne a parkolók áthelyezésével a parkot a közösségi rendeltetésnek visszaadni. Itt ötletes térburkolatok és tájépítészeti elemek megjelenése mellett elengedhetetlen a természet, a zöldterület fejlesztése, a növénykultúra megóvása, fasorok, virágos bokrok ültetése. A szobor kiemelése és a templom régi kerítésének elbontása emeli az egyes meglévő épületek, közterületi elemek kapcsolódásának lehetőségét. 

Parkolók
Jelenleg az elbontott régi épület helyén egy kavicsszórással kialakított ideiglenes parkolót használnak, amit a legtöbb pályázó áthelyezett vagy felújított. A legjobb megoldások azok, amelyek a polgármesteri hivatal előtti mellékutcára fűzik fel a parkolókat. A park és a tér használatát így a továbbiakban nem határozza meg a parkoló autók helyzete és látványa, a park közösségi funkcióra használható (lugas, piac, pihenés, rendezvénytér, stb.).

Közlekedés
A pályázók többsége a főtér teresedéséből áthelyezi a buszmegálló forgalmát. A buszváró épület elmozdításával új buszöböl kialakítása is lehetséges, ami a jelenlegi átmenő forgalom mennyisége mellett elképzelhető, és településképileg kedvezőbb megoldás. Hangsúlyos és jól működő gyalogos tengelyek jelennek meg a művek többségében, melyek a teljes terület használatát rendezik és logikussá teszik.

Buszváró pavilon
Kimozdítva az építményt eredeti helyzetéből északi irányban, ez talán a legjobb megoldás. Így a főtéren fontosabb, magasztosabb építmények is elképzelhetők (szobor, országzászló), és a meglévő kereszt is visszakaphatja fontos szerepét, megjelenését. Két pályázó a helytörténeti múzeum elé helyezi a buszvárót, ami szintén lehet jó megoldás, ha konzekvensen végiggondolják a pavilon központi szerepét, és a koncepciót az egész téren végigvezetik.

Épületek helyzete
A templom évszázadok óta stabil helyzetű, azonban feltárása és megjelenése állandó változás alatt van. Szerencsés lenne bevonni a főtérbe, jelentősebb helyzetet teremtve az épület számára mind a látványban, mind a megközelítésben. Kerítése elbontásával, a közlekedés átgondolásával erősebb és láthatóbb helyzetbe kerülhetne a templom. A helytörténeti múzeum épülete kis léptéke ellenére, az előretolt pozíciója miatt, jelentős látvány elemét adja a településképnek. Az épület homlokzatának méltó felújítása, akár helyi karakterű népi épületté visszaalakítása is fontos lehet. Környezetének rendezése elengedhetetlen, mely összefügg a kereszt és a főtér kiemelésével, a környezet térrendezésével, a tökéletes harmónia kialakításához.

Tervező: Harmath-Gyetvay Enikő
6/27
Tervező: Harmath-Gyetvay Enikő

A pályamunkák értékelése

Boór Bernadett
A kereszt köré szervezett főtér igényes és szép megoldás, a kereszttől induló fő tengely jól szerkeszti a többi átgondolt közlekedési irányt, jó megoldásként a parkolóterület rendezvényterületként is használható. A terület közlekedési rendszere, a templom megközelítése átgondolt, ezzel a templomot és helytörténeti múzeumot szerencsésen bevonja a főtérbe. A buszváró jó arányú, alaposan megformált épület. Igényes szabadkézi rajzok, szép grafika és tablók.

Faragó Melinda
Szép gondolat a főtér kedves és kis léptékű elemekkel való felépítése, a részletek kezelése, a lakájos udvar hangulat létrehozása. A kisebb területű tér mellett egy elmélkedésre, elvonulásra alkalmas zárt templomkertet hoz létre. A terv nem hangsúlyozza túl a buszvárót, csak esővédő, szakállszárító, természetes adaléka az utcának, a kerítésnek. A terv legszebb része a helytörténeti múzeum homlokzatának méltó, helyi jellegű felújítása, így az épület is a helytörténet bemutatásának részévé válhat. 

Harmath-Gyetvay Enikő
A terv megoldást ad a gyalogos közlekedési rendszerre a főtér, a park, a templom és az emlékmű összekötésére. Jó gondolat, hogy a buszvárót áthelyezi a főtéri zavaró helyzetéből, falusias tömegű és karakterű építményként megfogalmazva. A templom kerítését méltóbb formában ülőpadként alakítja újjá, valamint a park és az út elválasztására is alkalmazza.

Tervező: Holcsek Tamás – Pálvölgyi Ádám – Schlachter Kincső,
8/27
Tervező: Holcsek Tamás – Pálvölgyi Ádám – Schlachter Kincső,

Holcsek Tamás, Pálvölgyi Ádám, Schlachter Kincső
Jó gondolat a buszváró áthelyezése, ezáltal a főtér mentesül ettől a funkciótól. A tervezett buszváró épület igényes formálású, az internacionalista építészeti trend magas színvonalú példája. A formálás szép részletek lehetőségét vetíti előre, anyaghasználata elegáns. Izgalmas a kitekintő rés a templomra, visszafogott és sejtelmes az igényes építészeti grafika, arányos a tablószerkesztés.

Kristók Attila
A teljes főtér közlekedési rendszerét megfelelően átgondolja, a fő tengely a kereszttől indul, a többi sétány felfűzi a templom bejáratát, a helytörténeti múzeumot, a parkolót és az emlékművet is. Jó érzékkel keresi meg a terv a buszváró helyét a főtér sarkán, főmotívumként az érkező utcákról feltáruló tengelyekben. Dicsérendően és kiemelten foglakozik a javaslat a parkosítással, fásítással, a meglévő fasorok, foghíjas faelhelyezések folytatásával. A templom mögötti tér kialakítása átgondolt és részletgazdag, motívumokkal öltöztetett. A buszváró igényes tömegű, szinte már zenepavilon formálású, a fasor folytatása az épületben szerves gondolat (bár nem egyedi). A pavilon íves kialakítása és átgondolt részletei, burkolatai, legyezőszerű tetőfedése feledtetik a félnyeregtetős sufniarchetípus érzetét a szemlélőben.

Pétery Tamás
A meglévő helyén meghagyva, a tervezett buszváró pavilon izgalmas tömegformálású, élőlényszerű szerkezeti és formai megoldásokkal jellemezhető, lendületes összhatású építmény. A felszállás, vagy leérkezés pillanatában lévő sárkány vagy madár érzetét keltő alkotást igényes anyaghasználat és átgondolt részletképzés jellemzi.

Tervező: Pétery Tamás
13/27
Tervező: Pétery Tamás

Szendery Csongor
Jó gondolat a tervben atemplom és a helytörténeti múzeum bevonása a terek rendszerébe, a terek (főtér, templom bejárata, parkoló) egymásba kapcsolása, a burkolatok, lépcsőzés kialakítása. Szerencsés a buszváró és buszmegálló áthelyezése a parkoló felé, így a megfelelő helyszín megtalálása. A buszváró pavilon magas színvonalú, bútorszerű megformálású, ízléses a részletképzése, izgalmas a meglévő fával való áthatása. A terv grafikai előadása egységes, igényes és szép, a tablók szerkesztése átgondolt.

Szilágyi Szabolcs
A teljes tervezési területre megoldást ad, jól szerkeszti a különböző mozgási irányokra szervezett közlekedési rendszert. A terület használata és karaktere hierarchikus rendszerre épül: városias, ligetes, parkos és parkoló területekre. Az egyik pályázó (a kettő közül), aki megtalálja a parkolók megfelelő helyét: a mellékutca burkolatára fűzi fel a gépkocsi beállókat, felszabadítva evvel a park értékes területét közösségi funkcióra. Foglalkozik a terv a parkosítással, fásítással is. A buszváró szerencsésen elkerül a főtérről, helyet adva egy emelkedett objektumnak (szobor vagy országzászló). A buszváró épülete falusias csűr-góré ősépítmény karakterű, anyaghasználata hagyományos, tömege, részletei a faluképbe tagozódnak. Igényes és szép a terv szabadkézi előadásmódja, a tervlapok egységes grafikai megoldása, keretezése.

Tervező: Szűcs Lilla
18/27
Tervező: Szűcs Lilla

Szűcs Lilla
Nagyon jó gondolat a kereszt kiemelése és központi szerepének visszaadása. A kereszt és a mellé elképzelt egyedi burkolat teremti meg a templomhoz vezető tengely indulását, hívó hatását. Innen indul a terek rendezésének és összekapcsolásának szép gondolata, a parkolók megszüntetésével, igényes és formált burkolatokkal, közlekedési tengelyek kijelölésével. A buszvárót áthelyezi a park felé, ezáltal a főteret igényesen tudja rendezni, a templomot és a helytörténeti múzeumot be tudja vonni a látványba. A buszváró épület egyszerű tömege illeszkedik a középületekhez képest alárendeltebb szerepbe, a hagyományos formálás és anyaghasználat ellenére izgalmas motívumok adják az építmény jellegzetes karakterét.

Tóth Bence
A teljes tervezési területre javaslatot ad a terv, jól szervezi a területen a közlekedések rendszerét. A térrészeket a használatnak megfelelően osztja eltérő karakterű elemekre: főtér, lugas, park, parkoló. A másik pályázó (a kettő közül), aki megtalálja a gépkocsi tárolás megfelelő helyét: a mellékutca mentén helyezi el a parkolókat. A terv foglalkozik a burkolatok kialakításával és a megfelelő fásítással is, átgondolt tájépítészeti elemek és növények alkalmazása jellemzi. A templomot és helytörténeti múzeumot bevonja a főtérbe a templomkerítés és a meglévő buszpavilon bontásával. Jó megoldás a buszváró áthelyezése a park magasságába, az építmény egyszerű, vidéki archetípus karakterű, de mégis trendi megformálású, elmozdul a ma „kortársnak" nevezendő irányba.


Salamin Ferenc, Makovecz Vándoriskola vezetője
Németh Zsolt, Vasboldogasszony község polgármestere

 

szerk.: Fürdős Zsanett

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk