Helyek/Városépítészet

A helyét kereső Nyugati tér II. – Városhatárig kiható közlekedési hálózatok

1/27

2018 - Dohány Máté és Ercsényi Balázs terve a forgalomszervezésre a felüljáró elbontása után (FŐMTERV - Budapesti Fejlesztési Központ)

?>
2018 - Dohány Máté és Ercsényi Balázs terve a forgalomszervezésre a felüljáró elbontása után (FŐMTERV - Budapesti Fejlesztési Központ)
?>
A Pesti Indóház, Fotó forrása: budapestcity.org
?>
Magyarország,Budapest VI. Teréz körút, Nyugati pályaudvar. A felvétel 1890 után készült., Fortepan / Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.07.138
?>
Magyarország,Budapest VI. Teréz körút, a Nagykörúti próbavillamos végállomása a Nyugati pályaudvar előtt. A felvétel 1887-ben készült.
?>
 Magyarország,Budapest VI. Nyugati (Berlini) tér., Forrás: Fortepan, Adományozó: Németh Tamás, Urai Dezső felvétele
?>
Magyarország,Budapest V., Budapest VI. Nyugati (Berlini) tér lipótvárosi házai, előtérben a Budapest-Újpesti Személyszállítási Rt. (BUSZ Rt.) autóbusza. Forrás: Fortepan, Adományozó: Somlay Tibor
?>
1949 - Magyarország,Budapest V.,Budapest VI.,Budapest XIII. Nyugati (Marx) tér a Bajcsy-Zsilinszky út és a Szent István körút találkozásánál. Forrás: Fortepan, ADOMÁNYOZÓ:KOVÁCS MÁRTON ERNŐ
?>
1949 - Magyarország,Budapest V.,Budapest VI.,Budapest XIII. Nyugati (Marx) tér, szemben a Szent István körút. Forrás: Fortepan, adományozó: Magyar Rendőr
?>
1949 - Magyarország,Budapest V.,Budapest VI. Nyugati (Marx) tér és a Szent István körút házsora. BMW 328-as típusú személygépkocsi, mögötte egy Renault Juvaquatre. Forrás: Fortepan, adományozó: Magyar Rendőr
?>
1949 - Magyarország,Budapest VI. Nyugati (Marx) tér, Nyugati pályaudvar. Forrás: Fortepan, adományozó: Magyar Rendőr
?>
1950 - Magyarország,Budapest V.,Budapest VI. Nyugati (Marx) tér. Forrás: Fortepan, adományozó: Magyar Rendőr
?>
1950 - Magyarország,Budapest V.,Budapest VI. Nyugati (Marx) tér. Forrás: Fortepan, adományozó: Magyar Rendőr
?>
1951 - Magyarország,Budapest V.,Budapest VI. Nyugati (Marx) tér a Nyugati pályaudvar felől nézve. Forrás: Fortepan, adományozó: Magyar Rendőr
?>
1953 - Magyarország,Budapest V.,Budapest VI.,Budapest XIII. Nyugati (Marx) tér a Bajcsy-Zsilinszky útról a Váci út felé nézve. Forrás: Fortepan, adományozó: Uvaterv
?>
1953 - Magyarország,Budapest V.,Budapest VI.,Budapest XIII. Nyugati (Marx) tér a Bajcsy-Zsilinszky útról a Váci út felé nézve. A körforgalom visszaállítása ma is felmerülő gondolat. Forrás: Fortepan, adományozó: Uvaterv
?>
1953 - Magyarország,Budapest V.,Budapest VI.,Budapest XIII. Nyugati (Marx) tér a Bajcsy-Zsilinszky útról a Váci út felé nézve. Forrás: Fortepan, adományozó: Uvaterv
?>
1955 - Magyarország,Budapest VI.,Budapest XIII. Nyugati (Marx) tér, szemben a Westend-ház. Forrás: Fortepan, adományozó: Magyar Rendőr
?>
1955 - Magyarország,Budapest VI.,Budapest XIII. Nyugati (Marx) tér, szemben a Westend-ház. Forrás: Fortepan, adományozó: Magyar Rendőr
?>
1962 - Magyarország,Budapest VI. Nyugati pályaudvar, a Teréz (Lenin) körútra baleset következtében kifutott vasúti kocsi. A felvétel 1962. október 4-én készült. Forrás: Fortepan, adományozó: Magyar Rendőr
?>
1967 - Magyarország,Budapest V.,Budapest VI. Bajcsy-Zsilinszky út a Nyugati (Marx) térről nézve, távol a háttérben a Szent István-bazilika.Forrás: Fortepan, ADOMÁNYOZÓ:CHUCKYEAGER TUMBLR
?>
1978 - Magyarország,Budapest VI. Nyugati (Marx) tér az aluljáró és a felüjáró építési munkálatai alatt. Szemben a Nyugati pályaudvar és a Teréz (Lenin) körút. Forrás: Fortepan, adományozó: Uvaterv
?>
1980 - Magyarország,Budapest V.,Budapest XIII. Nyugati (Marx) tér, a felüljáró építése. A felvétel a részleges visszabontáskor készült. Forrás: Fortepan, adományozó: Magyar Rendőr
?>
1980 - Magyarország,Budapest V.,Budapest XIII. Nyugati (Marx) tér, a felüljáró építése. A felvétel a részleges visszabontáskor készült. Forrás: Fortepan, adományozó: Magyar Rendőr
?>
1982 - Magyarország,Budapest VI. Nyugati (Marx) tér, a metróállomás mozgólépcsője. Forrás: Fortepan, adományozó: Magyar Rendőr
?>
1982 - Magyarország,Budapest VI. Nyugati (Marx) tér. Forrás: Fortepan, adományozó: Magyar Rendőr
?>
Felüljáró a Nyugati (Marx) téren, 1982. Forrás: Ilyenisvoltbudapest.hu A képekhez tartozó információk a www.ilyenisvoltbudapest.hu honlapról származnak.
?>
A Teréz (Lenin) körútra kifutó vasúti szerelvény, 1962. Forrás: Ilyenisvoltbudapest.hu, A képekhez tartozó információk a www.ilyenisvoltbudapest.hu honlapról származnak.
1/27

2018 - Dohány Máté és Ercsényi Balázs terve a forgalomszervezésre a felüljáró elbontása után (FŐMTERV - Budapesti Fejlesztési Központ)

A helyét kereső Nyugati tér II. – Városhatárig kiható közlekedési hálózatok
Helyek/Városépítészet

A helyét kereső Nyugati tér II. – Városhatárig kiható közlekedési hálózatok

2020.06.13. 07:58

Cikkinfó

Szerzők:
Bán Dávid

Földrajzi hely:
Budapest

Címkék:
felújítás, örökség, urbanisztika

Vélemények:
2

Aki belenyúl a Nyugati tér közlekedési rendszerébe, mintha egy méhkasba dugná bele a kezét. A korábban igen korszerűnek tartott közlekedési kapcsolatok mára elavultak, a fejlődés két kulcsa pedig a felüljáró és a villamosok jövőjében van. Milyen lehetőségek elé néz a Nyugati tér forgalma? Léteznek működőképesnek tűnő modellek. Bán Dávid írása.

Ha ránézünk szinte bármelyik fényképre, amely a 19. század legvége és az 1970-es évek között készülhetett a Nyugati pályaudvarról, majdhogynem teljesen biztosak lehetünk abban, hogy az előtérben legalább egy, de általában több villamos is átcammog keresztül-kasul a téren. Érkezhetett villamos a Margit híd felől, mehetett tovább a Váczi körút (ma Bajcsy-Zsilinszky út) felé, fordulhatott be a szűk Jókai utcába, vagy éppen fordulhatott át a körvágányon. Ha mára már a vágányhálózat lényegesen leegyszerűsödött, akkor is jellemző, hogy a pályaudvar előterében elsuhan egy 4-es vagy 6-os Combino. A korábban nevesincs, majd Berlini, később Marx, ma Nyugati tér mindig is masszívan a közlekedés tere volt és maradt, amelyet a különböző közlekedési módok, de bő évszázadig leginkább a villamosok szolgáltak ki.

A gyalogosokon kívül megfordult itt sok minden: kézikocsi, lóvasút, busz, majd troli, teherautók, gépkocsi áradat, a felszín alatt elrobog a metró és persze ott van maga a nagyvasút.  Mire a pompás pályaudvar épület 1877-re elkészült, addigra már megoldottak voltak az első városi közlekedési kapcsolatok, hiszen már 1872-ben három lóvasútvonal szelte át a térséget és vitte tovább a vasúton érkezőket a város különböző pontjai felé. Másfél évtizeddel később pedig innen indult el kísérleti jelleggel a pesti villamos vasút, amelynek első próbaszakasza a Király utcáig vezetett. A próbaüzem sikere meggyőző volt, így városszerte lendületesen megindult a villamosvonal kiépítése, ezzel felváltva az elavultnak ítélt lóvasút közlekedést.

Magyarország,Budapest VI. Teréz körút, a Nagykörúti próbavillamos végállomása a Nyugati pályaudvar előtt. A felvétel 1887-ben készült.
4/27
Magyarország,Budapest VI. Teréz körút, a Nagykörúti próbavillamos végállomása a Nyugati pályaudvar előtt. A felvétel 1887-ben készült.

A századfordulótól kezdve a vágányok egyre jobban behálózták a teret, kanyarodtak minden irányba, a téren találkozó villamosok lényegében az összes csatlakozó főútvonalra, de még a szűk Jókai utcába is rá tudtak kanyarodni. Az 1930-as években hurok végállomást is kiképeztek, a vágányok között kialakult járdaszigeten pedig hosszú évtizedekre meghatározó, jellegzetes hatszögletes csemegés pavilon létesült, amely a köznyelvben a Banán-sziget elnevezést kapta. A buszközlekedés megjelenésével természetesen a Berlini téren is megállókat, a Westend-ház és a pályaudvar közötti térségbe buszvégállomást telepítettek.

A mai teret, amely felszínén naponta áthaladó 274.000 emberrel a főváros harmadik legforgalmasabb csomópontja, leginkább az 1980-as évek elején megvalósított komplex átalakítások határozzák meg. A maga idejében egy hatalmas, modernnek számító közlekedés- és térszervezési koncepció valósult meg, amely a kor szellemében a motorizációra, az autóforgalomra tette a fő hangsúlyt. A metróvonalak épülésével párhuzamosan a korábbi villamoshálózat városszerte jelentősen megritkult, helyette a buszközlekedés lett a felszíni hálózat gerince. A Marx téren is megszűntek a különböző elágazások, kereszteződések, hurokvágányok, megmaradt a mai letisztult képlet, a körúton haladó villamos. 1981-ben átadták a metróállomást, valamint az ehhez kapcsolódó felszíni rendezés legnagyobb vívmányának szánt autós felüljárót, ami a Váci és a Bajcsy-Zsilinszky utat köti össze – ugyan ez nem sikerült az első nekifutásra. Majd jó pár év küzdelme után elkészült a szintén építészeti nóvumnak számító, Kővári György-féle – aki az átadást sajnos már nem érhette meg – Skála Metró Áruház és kialakult egy szövevényes, aluljáró- és teraszrendszerekből álló gyalogoszóna, amelynek agora szerepével sorozatunk következő részében foglalkozunk.

A lelkes motorizáció azonban idővel már úgy elárasztotta a belvárost autókkal, hogy négy évtizeddel később épp ez jelentette a tér gyenge pontját. Az új városi térhasználat és a közlekedés megváltozott szerepe kapcsán már egy ideje napirendre került a tér életének gyökeres megváltozása. A szakemberek egyöntetű véleménye szerint ennek két – nem egyszer komoly vitát képező – kulcsa a felüljáró elbontása és az észak-déli villamos tengely visszaépítése lenne. 2013-2014-ben, az akkor Vitézy Dávid vezette Budapesti Közlekedési Központ társadalmi hasznossági vizsgálatot készített erről a két kulcselemről, majd hatástanulmányok és tervezetek vezettek el odáig, hogy 2019 májusában a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa napirendre tűzte a felüljáró elbontását és a villamosvonal létesítését.

1980 - Magyarország,Budapest V.,Budapest XIII. Nyugati (Marx) tér, a felüljáró építése. A felvétel a részleges visszabontáskor készült. Forrás: Fortepan, adományozó: Magyar Rendőr
23/27
1980 - Magyarország,Budapest V.,Budapest XIII. Nyugati (Marx) tér, a felüljáró építése. A felvétel a részleges visszabontáskor készült. Forrás: Fortepan, adományozó: Magyar Rendőr

A felüljáró kérdése részben megosztja a szakembereket. Annak megtartását még olyan urbanisták is támogatják, mint például Koszorú Lajos, a Város-Teampannon vezető várostervezője is, aki azt, mint „legkisebb rossz" megoldást említi. Véleménye szerint ugyan valóban nem valók a városképbe a felüljárók, így a Baross térit ő is bontandónak gondolja, de a Nyugati téren áthaladó forgalmat másképpen nem lehetne kordában tartani. A szintben tartott kereszteződésben forgalmas autós- és villamosvonalak találkoznának, így az átjutás nagyon lelassulna, a folyosók kiszélesítse pedig épp a gyalogosoknak, kerékpárosoknak szánt terek rovására menne. Két nagy forgalmú útvonal, a Nagykörút és a város észak-déli feltáró, lényegében városhatártól városhatárig vezető tengelye itt túlságosan megtorpanna, bedugulna. A képhez az is hozzátartozik, hogy a felüljáró után, az Alkotmány utcánál a lámpa szintén megfogja a beáramló forgalmat.

A bontás támogatói tanulmánytervekkel és mérési adatokkal igazolják, hogy ha nem is áldozatmentesen, de reálisan, gyorsan és költséghatékonyan megoldható lehet a forgalom átértelmezése felüljáró nélkül is. Ercsényi Balázs irányító tervező és Dohány Máté, a FŐMTERV mérnökei  néhány éve mikroszimulációs módszerrel mérte fel a térség forgalmának áramlását és annak megváltoztathatóságát. Számításaik szerint a mai nagyságrendű autóforgalom még a kiépítendő észak-déli villamosvonallal együtt is megfelelően át tudna haladni a téren, ugyanakkor hosszabb távú cél lehetne a forgalom szabályozott csökkentése is. Az általuk felvázolt, háromfázisú kereszteződésben a két balra kanyarodó irányt kellene a térről „kiszervezni". Míg a belváros felől érkező autósok – akárcsak most is – az Alkotmány és Szemere utcán keresztül fordulhatnának a Margit hídra, addig a Váci útról a Teréz körútra érkező forgalmat már a Lehel téren kivezetnék a Ferdinánd hídon keresztül a Podmaniczky utcába, amely a körútnál egy új típusú kereszteződést kapna. Tervük olyan lehetőséget kínál a közösségi közlekedési, az autós, gyalogos, kerékpáros kapcsolatokra, amely nem igényel hatalmas anyagi ráfordítást, kivitelezés sem venne igénybe két évnél többet és a jövőben jó alapot adna a további fejlesztéseknek, például a megfelelő lámpaprogrammal az autóforgalom fokozatos csökkentésének. Ugyanakkor a teret használók számára hamar, jól érezhető változásokat eredményezhetne.

2018 - Dohány Máté és Ercsényi Balázs terve a forgalomszervezésre a felüljáró elbontása után (FŐMTERV - Budapesti Fejlesztési Központ)
1/27
2018 - Dohány Máté és Ercsényi Balázs terve a forgalomszervezésre a felüljáró elbontása után (FŐMTERV - Budapesti Fejlesztési Központ)

A Podmaniczky utca terhelhetősége problematikus lehet, s erre már Molnár László közlekedési szakértő, a FŐMTERV volt elnök-igazgatója hívja fel a figyelmet. Ugyan az oda álmodott kormányzati, majd a kulturális negyed végül nem valósult meg, de a jövőben az elbontott vasúti területek mindenképp új funkciókat kapnak majd, amelyeknek várhatóan forgalomnövelő hatása lesz. A felüljáró elbontása viszont szerinte is egy működőképes megoldás, de a térség közlekedési kihatásai lényegesen távolabbra mutatnak a Lehel térnél, azt teljes rendszerben, lényegében a városhatárig szükséges vizsgálni. Több, ma még nehezen kiszámítható tényező hathat az itt áthaladó útvonalakra. Olyanok, mint például a Kós Károly sétány forgalomból való kivétele a jövőben, következményként pedig mai forgalmának átterhelése a Vágány utcára és a Lehel útra, vagy a Pesti rakpart forgalomcsillapítása miatt szintén e tengelyre ható többletterhelés. A forgalom elosztására azonban szerinte is több használható alternatíva állna rendelkezésre: a Budáról érkező autósokat például már a Margit hídnál le lehetne terelni a rakpartra észak felé, amellyel részben kiváltható lehetne a Nyugati téren a Szent István körútról a Váci útra irányuló, ma talán legterheltebb forduló. Szintén megoldást jelentene, ami a belváros számára is némi fellélegzést biztosítana, ha északról nem érné el ekkora mennyiségű autó a Nagykörutat. A Váci úti irodaházakban már most hatalmas a garázskapacitás, de a sokat vágyott P+R parkolók, illetve a 3-as metró tervezett meghosszabbítása Káposztásmegyerig – ott pedig az M0-ás, M2-es autópályákhoz kapcsolódó parkolók kialakítása – szintén könnyíthetne a Nyugati térségének forgalmán.

A másik kritikus pont a villamosvonalak kérdése. Azt kevesen vitatják, hogy a mai 14-es vonal Lehel téri végállomása egy szerencsétlen állapotot teremt. A főváros által is favorizált Bajcsy-Zsilinszky úti villamosvonal visszaépítését azonban már többen kritizálják, leginkább a párhuzamos kötött pályás közlekedés fölöslegességére hivatkozva. Erre mind Molnár László, mind Ercsényi Balázs egybehangzóan azt válaszolta, hogy gondoljunk egy autópálya és a helyi szintű út párhuzamosságára. Hasonló módon a villamos és a metró is más tempóval, más távolságra, más megállókiosztással működik, egymást jól egészítené ki a Bajcsy-Zsilinszky úton. Ha a kapcsolat létrejönne, a város leghosszabb egybefüggő villamosvonala alakulhatna ki dél-Budától, a Szabadság híd érintésével Káposztásmegyerig. A modellezések azt is visszaigazolták, hogy a belvárosi szakaszon hasonló menetidővel futnának a villamosok, mint a metrók, hiszen például ma nagyjából 6 percre van szükség ahhoz, hogy egy villamos a Deák téren visszaforduljon, addig továbbmenve, ugyanezen idő alatt már a Nyugatiig is eljutna, ez pedig szinte kevesebb is, mint egy metróállomásra le-, majd a másik állomásról való feljutás ideje.  Így akár többlet járműbeszerzésre sem lenne szükség, a jelenlegi járműpark ki tudná szolgálni a teljes vonalhosszt. Az elképzelésbe azonban mégiscsak becsúszik egy szépséghiba: a 14-es vonalon használt Tátra és a dél-budai CAF szerelvények a mai, bár sok tekintetben elavult szabványok miatt nem mehetnek át a Szabadság hídon.

Felüljáró a Nyugati (Marx) téren, 1982. Forrás: Ilyenisvoltbudapest.hu A képekhez tartozó információk a www.ilyenisvoltbudapest.hu honlapról származnak.
26/27
Felüljáró a Nyugati (Marx) téren, 1982. Forrás: Ilyenisvoltbudapest.hu A képekhez tartozó információk a www.ilyenisvoltbudapest.hu honlapról származnak.

Szintén mindkét közlekedési szakértő kitér arra, hogy a ma buszvégállomásnak és parkolónak használt felszíni térség nem méltó a városi közeghez és a pályaudvar épületéhez. Ercsényi Balázs szerit a buszforgalom, a Széll Kálmán térhez hasonlóan megoldható lenne a járdaszegélyen elhelyezett megállókban és az út szélességében való átfordulással. A parkoló kiváltása izgalmasabb kérdés: az esetleg felmerülő probléma megoldásába bevonható lehetne a Westend, amely ma is hatalmas garázskapacitással rendelkezik. Ambiciózus elképzelés lehetne a felszíni tér újragondolása, aminek következtében egy megfelelő építészeti berendezéssel kizöldülhetne, azt visszanyerhetnék a gyalogosok. Még merészebb továbbgondolással a pályaudvar csarnokából – Madrid és Zürich mintájára – akár hátrébb is lehetne tolni a vágányokat, az így felszabaduló teret pedig jól be lehetne vonni a körúttal párhuzamos gyalogos, rekreációs zónába, kapcsolatot teremtve a mai Eiffel térrel.

A felüljáró ma megosztja a teret. A Nagykörút irányában vizuálisan, az észak-déli tengelyben pedig praktikusan. A felüljáró árnyékában elhelyezkedő üzletek nem kapnak elég teret, nincs előttük megfelelő szélességű járdaszakasz. A kerékpárosok és a gyalogosok – nem is beszélve a mozgásukban korlátozottakról – számára is küzdelmes a téren való áthaladás, ebben is segítene, ha a felüljáró elbontása után minden irányban szintbeli zebra létesülne. Vitézy Dávid szerint a Budapesti Fejlesztési Központ igyekszik átfogóan, a jövőbe mutatóan tervezni, így a 2040-ig szóló fejlesztési koncepcióba, a Budapesti Vasúti Stratégiára is alapozva a Nyugati pályaudvar számára is komplex megoldási javaslatot kidolgozni. Ez tartalmazná a pályaudvar főépületének felújítását, a bevezető vasútvonalak rekonstrukcióját, a térséget a Déli pályaudvar térségével összekötő vasúti alagút részletes megvalósítási tanulmányának elkészítését és az 5-ös metró, a térséget is érintő nyomvonalának vizsgálatát. Mindezekből jól kiolvasható az, hogy a Nyugati tér közlekedési rendszeréhez önmagában nem lehet hozzányúlni, hiszen az csápszerűen, minden irányban hatással van nem csak a város, de az agglomeráció vagy –a kapcsolódó gyorsfogalmi utak és vasút révén – szinte az egész ország életére is. Az Ercsényi Balázs és Dohány Máté által kidolgozott terv egy olyan, jól működőnek tűnő alternatívát nyújtana a Nyugati tér átszervezésére, amely a felüljáró bontásával számolva, nem túl nagy költséggel és belátható időn belül teremtene alapot a későbbi, hosszú távú és nagy hatáskörű fejlesztésekhez.

Bán Dávid

 

Vélemények (2)
dr krall
2020.06.14.
15:24

Lehel útra nem terhelünk rá semmit mert barrikádokat fogunk emelni. Már így is kb Váci út 2.0. Nappal egyébként kilóméteres dugók vannak, nem is bírna el többet. A Koós Károly megszüntetése előtt lesznek szívesek 2 sávnyi parlagon heverő területet elvenni a MÁVtól és kiszélesíteni a Vágány utcát. Nem lakóövezet, lehet döngetni. P+R parkoló is simán elférne ott. Lehel utcát ezzel szemben humanizálni kellene. Pl. bringasávval összekötni a Nyugati és a Hungária krt. közti bringaútvonalakat, zebrák, plusz lámpák akkor is ha nincs fontos funkciója. Forgalom szépen oszlana a Lehel-Kassák-Váci vonalon. A Vitézy terv csillagos 5-ös. De nagyon-nagyon remélem a fejlesztést nem a 120 decibellel közlekedő ember-és alkotmány ellenes Tátra vasúttal képzelik el (mert alapvetően ez egy kisvasút nem pedig városi villamos). A Tátra a komcsik pszichológiai hadviselésének egyik eszköze volt „kelj fel melós 5-kor, feküdj korán, ne használd a tereket“. Épületek rázkódnak, hullik a vakolat. A Bajcsit 2 perc alatt élhetetlenné tenné, ha átmenne Budára ott lenne vége a „Bartók bulvár“-nak. Ezügyben tervezek aktivizálódni, petíció stb..nem hiszem el, hogy a 2 tökfelesleges pénzszórás között (Vasas stadion, röhely) ne lenne pénz pár CAF beszerzésére.

corosz1789
2020.06.13.
10:17

Bán Dávid (PhD) a vasúti pályaudvarok egyik avatott szakértője. Elismerés Neki. A magyar ember, a budapesti ember pedig szeret egy változatból választani. https://www.facebook.com/eva.beleznay/posts/3187026808008417 Beleznay Éva, Koszorú Lajos, Molnár László ugyan felvet néhány észrevételt, de "a vak is látja" mi a jó megoldás. És azt az egyet mutatjuk meg. Tessék választani! Önök kérték, mi teljesítjük! A Mérnöki Kamaránál 2018-ban díjat nyert munka ma már a 2020. február elsején alakult BFK látványterve a kapcsolódó Facebook kampányban. Szerzői jogok? Erkölcsi dicsőség? Etikai kérdések? https://www.facebook.com/vitezydavid/photos/a.782633078472467/2987864767949276/?type=3&theater Orosz Csaba okl. építőmérnök

Új hozzászólás
Épületek/Örökség

A MARRIOTT SZÁLLÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.08.11. 11:04
00:06:01

Elizabeth Taylor és Richard Burton nyitotta meg a híres vendégek sorát, de lakott itt Woody Allen és Freddy Mercury is. A háború előtti Duna-korzó híres szállodasorának örököseként az egykori Duna Intercontinental, ma Marriott ötvenegy évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit, és több felújítás után még mindig Budapest vendégeit szolgálja. De mennyire szeretik a budapestiek?

Elizabeth Taylor és Richard Burton nyitotta meg a híres vendégek sorát, de lakott itt Woody Allen és Freddy Mercury is. A háború előtti Duna-korzó híres szállodasorának örököseként az egykori Duna Intercontinental, ma Marriott ötvenegy évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit, és több felújítás után még mindig Budapest vendégeit szolgálja. De mennyire szeretik a budapestiek?

Épületek/Örökség

AZ ÓBUDAI FALUHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.08.11. 11:02
00:04:54

Szovjet technológiájú panelház. Magyarország legnagyobb épülete. Egy falunyi ember lakja – innen kapta közkeletű elnevezését is. Budapest városképének meghatározó eleme, remek kilátó, és nem utolsósorban a legutóbbi felújítás óta egy fenntarthatóbb panelkép közvetítője. Ez az óbudai Faluház, ahova Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében kalauzol el minket.

Szovjet technológiájú panelház. Magyarország legnagyobb épülete. Egy falunyi ember lakja – innen kapta közkeletű elnevezését is. Budapest városképének meghatározó eleme, remek kilátó, és nem utolsósorban a legutóbbi felújítás óta egy fenntarthatóbb panelkép közvetítője. Ez az óbudai Faluház, ahova Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében kalauzol el minket.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk